Demarinaisten vieraskynässä Lotta Hamari: Vuoroasuvien lasten oikeuksien parantaminen on tasa-arvoteko
Koulujen alkaminen syksyllä tietää monissa vuoroasuvien lasten perheissä hankaluutta koulukuljetusten sopimisessa. Tämänhetkisen lain mukaan lapsella voi olla vain yksi kotiosoite, mistä aiheutuu paljon byrokraattisia ongelmia ja riitoja vanhempien kesken.
Yhden osoitteen kriteerin vuoksi toinen vanhemmista merkitään loukkaavasti ”etävanhemmaksi”, eikä lapsi ole oikeutettu koulukyytiin tästä kodista, vaikka tosiasiallisesti asuisikin kahdessa kodissa. Perhetilastoissa lapsi kirjautuu siihen perheeseen, jossa lapsi on virallisesti kirjoilla, eli sen vanhemman perheeseen kenen luona osoite on, vaikka käytännössä lapsi asuisikin säännöllisesti molempien vanhempien kanssa.
Yhden kotiosoitteen mallista luopuminen ja mahdollisuus kirjata vuoroasuva lapsi asukkaaksi kahteen kotiin kuvastaisi paremmin usean vuoroasuvan lapsen todellista tilannetta. Vuoroasuvalla lapsella tulisi olla oikeus saada koulukyyti yhdenvertaisesti molemmista kodeistaan vähintään niissä tilanteissa, missä molemmat kodit sijaitsevat saman kunnan alueella.
Lisäksi lapsen lähikoulu pitäisi pystyä valitsemaan myös ”etävanhemman” kodista. Tähän ei ole syytä suhtautua negatiivisesti ja peläten: valintaa ei tehdä useammin kuin kerran – koulua ei siis vaihdettaisi koko ajan. Mahdollisuus valita lähikoulu kummasta tahansa kodista voisi lisätä lapsen mahdollisuuksia viettää arkea molempien huoltajiensa luona (OKM 2024).
Lapsella on oikeus koulukyytiin jokaisena koulupäivänään, ei vain osana koulupäivistä. Lapsi on yksi ja sama, kulkee hän kouluun yhdestä tai kahdesta osoitteesta. Myös kustannusten näkökulmasta asia on sama: jos lapsella on yksi koti, tulee hänen koulukyydeistään kustannusta jokaiselta koulupäivältä, jos lapsella on kaksi kotia, tulee hänelle mahdollistaa koulukyyti yhtä lailla jokaiselta koulupäivältä riippumatta siitä, kummasta kodista hän kouluun kulkee. Kodit ovat usein lähellä toisiaan, ja vaihtoajat ovat säännölliset ja sovitut, eivätkä kustannukset näin ollen eroa juurikaan yhden tai kahden kodin koulukuljetusten välillä.
Vuoroasumisessa korostuvat hyvätuloiset perheet, joissa on esimerkiksi mahdollisuuksia lasten kuljetuksiin itse. Lainsäädännön tulisi tukea vuoroasumisen todellista mahdollistamista kaikissa tuloluokissa.
Hankaluus järjestelyissä ei saisi estää lapsen edun toteutumista. Kuntien kirjavat käytännöt asettavat kunnat, niiden asukkaat ja erityisesti vuoroasuvat lapset eriarvoiseen asemaan, sillä lapsen oikeuksia maksuttomaan kuljetukseen etävanhemman kodista esi- tai perusopetukseen ei ole säädelty tai ohjeistettu vaan se perustuu kuntien omiin käytäntöihin.
Kyyditysjärjestelmien tulee tukea asiakaslähtöisyyttä. Nykyinen, riittämätön kyydityssysteemi on järjestelmä- ja hallinto-ongelma, joka tulee ratkaista niin, että vuoroasuminen ja arki kahdessa kodissa mahdollistuisi todelliseksi vaihtoehdoksi niille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet. Samalla tämä olisi yksi keino ehkäistä pitkittyneitä huoltajuusriitoja ja vieraannuttamista sekä parantaa lapsen etua. Huoltajien tasa-arvon lisääminen voisi vähentää vanhempien välisiä konflikteja, mikä lisää lapsen hyvinvointia (OKM 2024).
Aikaisempien selvitysten mukaan lapsen lähivanhemman määrittäminen voi kärjistää vanhempien välejä ja johtaa oikeudenkäynteihin. Etuuksien ja palveluiden – kuten koulukuljetusten – epätasainen jakautuminen vanhempien välillä voi myös vaikeuttaa tai joissain tapauksissa kokonaan estää lapsen vuoroasumisen.
Kahden osoitteen mahdollistaminen tai lapsen kirjaaminen asukkaaksi kahteen kotiin ja koulukyytien järjestäminen joustavammalla tavalla olisi perheystävällinen teko lukuisista syistä. Se paitsi ennen kaikkea huomioisi lapsen edun ja erilaiset perhemuodot myös parantaa vanhemmuuden ja työelämän tasa-arvoa sekä lisää perheiden valinnanvapautta ja joustoja.
Nämä teknisiltä tuntuvat ongelmat aiheuttavat harmia ja vaikeuttavat monien perheiden arkea. Asiaa ovat pitäneet esillä jo pidemmän aikaa monet järjestöt. Tässä on kyse perhepolitiikasta. Jätin asiasta vastuuministerille kirjallisen kysymyksen.
Lotta Hamari
SDP:n kansanedustaja
Lähteet:
OKM 2024. Vuoroasumista koskeva selvitys. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja: 2024:26. Saatavilla: Vuoroasumista koskeva selvitys – Valto (valtioneuvosto.fi)
Vieraskynä on Demarinaisten kiertävä blogipalsta, jossa julkaistaan Demarinaisten ja Suomen Sosialidemokraattisen puolueen luottamushenkilöiden ja toimijoiden kirjoituksia. Tekstit ovat vieraiden itsensä kirjoittamia ja edustavat heidän omia näkemyksiään.